Jag har i min ägo
en del böcker som har tillhört min farbror, konstnären Helge Lindqvist. Det är
mestadels romaner men också böcker om musik och konst. En av böckerna är J. A.
Carlös ”Fiolbyggnadskonsten”. Men den vackra ryggen luras. I själva verket är
det flera böcker som bundits samman i en volym. Det börjar med Ernst
Schlesingers ”Ur stråkinstrumentens och dess stora mästares historia” från
1922, därefter följer den tunna ”Om fiolbyggnad” av signaturen Fioldillare.
Sedan kommer Carlös bok i en utgåva från 1933 innan allt avslutas med Arvid
Hedlunds ”Lärobok i fiolspelning” från 1925. Jag vet inte vem som har bundit in
volymen, kanske var det Helge själv.
På pärmens insida har han limmat in en bild från
en tidning, ett fotografi med bildtexten ”Emil Telmányi är solist i Carl
Nielsen-konserten kl. 22.15.” Jag tror det rör sig om en radioutsänding. På motsatta
sidan har Helge skrivit både namn och adress, Dammgatan 17, Oskarshamn. Där
bodde han med sina föräldrar, men med tiden flyttade han ihop med Else Torp i
en annan lägenhet i samma hus, och i ännu en annan lägenhet, en etta med
kök, bodde mina föräldrar, mina tre äldre bröder och jag under de första 14
månaderna av mitt liv. Det fanns bara kallvatten, och utedass i en länga nere på gården.
På nästa bokuppslag sitter ytterligare ett par inlimmade fotografier med rubriken ”I fiolmakarens verkstad”, och där ligger också ett löst ark:
På nästa bokuppslag sitter ytterligare ett par inlimmade fotografier med rubriken ”I fiolmakarens verkstad”, och där ligger också ett löst ark:
Program
Onsdagen den 15
mars 1939 kl. 8 e.m.
Violinvirtuosen
David Hait
1.
Francoeur-Kreisler: Siciliano och Rigaudon
2. C.
Saint-Saëns: Konsert H-moll
3. a)
Schubert-Wilhelmi: Ave Maria (på mångas begäran)
b) Mozart:
Menuett ess-dur
c) Mozart:
Menuett d-dur
4. a)
Mendelssohn-Achron: På sångens vingar
b) Kreisler:
Caprice Viennois
c) de
Falla-Kreisler: Spansk dans (på mångas begäran)
5. P. Sarasate:
Zigenarvisor
På insidan av den
bakre pärmen finns en ficka som innehåller två bilagor till Carlös bok, ritningar
till en Stradivariusmodell – Cremona 1720. I fickan ligger också en tunn mall
för utformandet av fiollådans f-hål samt ett vackert blått kalkerpapper som
använts för att föra över ritningarna till träet, och slutligen en liten
bruksanvisning för Sandviks Limpärlor från Stockholms Benmjölsfabrik A.-B.
Helge hade två
fioler. Den ena hade han köpt och den andra hade han byggt själv bland annat
med hjälp av de här böckerna. Helges pappa jobbade under en period på Syrgasfabriken i Oskarshamn, och däruppe på vinden hade han en liten verkstad, med hyvelbänk och lite verktyg. Det var där som Helge byggde sin fiol någon gång kring 1933. En av dem som lärde honom spela var Josef Vohrysek, en judisk flykting som kom till Oskarshamn som tonåring i början av kriget. Han var klassiskt skolad violinist, och möjligen var det på någon konsert han först träffade Helge. De blev hur som helst vänner. Josef Vohrysek bodde kvar i Oskarshamn in på 1950-talet. Sedan återvände han till Prag där han bland annat var
verksam som översättare av svensk och skandinavisk litteratur. Han var också
med att bilda Charta 77.
Helge spelade också med i ett folkdanslag som var knutna till nykterhetslogen Enighet. De hade spelningar bland annat på Folkets Park.
Helge spelade också med i ett folkdanslag som var knutna till nykterhetslogen Enighet. De hade spelningar bland annat på Folkets Park.
Du kan klicka på fotocollaget för att se en större bild.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar