onsdag 13 mars 2013

Helge och fiolerna



















Jag har i min ägo en del böcker som har tillhört min farbror, konstnären Helge Lindqvist. Det är mestadels romaner men också böcker om musik och konst. En av böckerna är J. A. Carlös ”Fiolbyggnadskonsten”. Men den vackra ryggen luras. I själva verket är det flera böcker som bundits samman i en volym. Det börjar med Ernst Schlesingers ”Ur stråkinstrumentens och dess stora mästares historia” från 1922, därefter följer den tunna ”Om fiolbyggnad” av signaturen Fioldillare. Sedan kommer Carlös bok i en utgåva från 1933 innan allt avslutas med Arvid Hedlunds ”Lärobok i fiolspelning” från 1925. Jag vet inte vem som har bundit in volymen, kanske var det Helge själv.

På pärmens insida har han limmat in en bild från en tidning, ett fotografi med bildtexten ”Emil Telmányi är solist i Carl Nielsen-konserten kl. 22.15.” Jag tror det rör sig om en radioutsänding. På motsatta sidan har Helge skrivit både namn och adress, Dammgatan 17, Oskarshamn. Där bodde han med sina föräldrar, men med tiden flyttade han ihop med Else Torp i en annan lägenhet i samma hus, och i ännu en annan lägenhet, en etta med kök, bodde mina föräldrar, mina tre äldre bröder och jag under de första 14 månaderna av mitt liv. Det fanns bara kallvatten, och utedass i en länga nere på gården. 

På nästa bokuppslag sitter ytterligare ett par inlimmade fotografier med rubriken ”I fiolmakarens verkstad”, och där ligger också ett löst ark:

Program
Onsdagen den 15 mars 1939 kl. 8 e.m.
Violinvirtuosen David Hait 
1. Francoeur-Kreisler: Siciliano och Rigaudon 
2. C. Saint-Saëns: Konsert H-moll 
3. a) Schubert-Wilhelmi: Ave Maria (på mångas begäran) 
b) Mozart: Menuett ess-dur 
c) Mozart: Menuett d-dur 
4. a) Mendelssohn-Achron: På sångens vingar 
b) Kreisler: Caprice Viennois 
c) de Falla-Kreisler: Spansk dans (på mångas begäran) 
5. P. Sarasate: Zigenarvisor

På insidan av den bakre pärmen finns en ficka som innehåller två bilagor till Carlös bok, ritningar till en Stradivariusmodell – Cremona 1720. I fickan ligger också en tunn mall för utformandet av fiollådans f-hål samt ett vackert blått kalkerpapper som använts för att föra över ritningarna till träet, och slutligen en liten bruksanvisning för Sandviks Limpärlor från Stockholms Benmjölsfabrik A.-B.

Helge hade två fioler. Den ena hade han köpt och den andra hade han byggt själv bland annat med hjälp av de här böckerna. Helges pappa jobbade under en period på Syrgasfabriken i Oskarshamn, och däruppe på vinden hade han en liten verkstad, med hyvelbänk och lite verktyg. Det var där som Helge byggde sin fiol någon gång kring 1933. En av dem som lärde honom spela var Josef Vohrysek, en judisk flykting som kom till Oskarshamn som tonåring i början av kriget. Han var klassiskt skolad violinist, och möjligen var det på någon konsert han först träffade Helge. De blev hur som helst vänner. Josef Vohrysek bodde kvar i Oskarshamn in på 1950-talet. Sedan återvände han till Prag där han bland annat var verksam som översättare av svensk och skandinavisk litteratur. Han var också med att bilda Charta 77.

Helge spelade också med i ett folkdanslag som var knutna till nykterhetslogen Enighet. De hade spelningar bland annat på Folkets Park.



Du kan klicka på fotocollaget för att se en större bild.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar